Grundskola F-6

Vrena Friskola är en liten skola på landet som erbjuder en lugn miljö i vacker natur. Miljön på skolan präglas av trygghet och gemenskap, alla barn blir sedda för sin unika person.

Lärare, elever och föräldrar visar varandra respekt och tillit. Eleverna i Vrena Friskola känner framtidstro och engagemang för att vara med och bygga vårt globala och hållbara samhälle.

Nyfikenhet och glädje utgör en stor drivkraft när färdigheter, förmågor och kunskaper Lärs för Livet.

Ett av skolans  klassrum

Skolans bibliotek

Skolan idag

Skolans arbete utgår från skollagen och rådande läroplan. Vi har mycket kompetenta lärare som uppfyller behörighetskraven.

Vi har en utmärkt skolmatsal som serverar goda måltider tillagade i Stigtomta skolas kök. I matsalen serveras frukost, lunch och mellanmål.

Områden som prioriteras är elevenas trygghet och hälsa.

Förutom att vi har nära till natur såsom skogar, ängar och sjöar har vi också en härlig skolgård med rika möjligheter till rörelse. Med ideella krafter utvecklar vi vår skolgård med ny utrustning som erbjuder varierad motorisk träning. På vintern "förvandlas" fotbollsplanen till isbana och skridskoåkning blir en naturlig del av idrotten, rasten och fritidstiden.

En del av lokalsamhället

Samarbete med företag och föreningar på orten berikar och utvecklar skolan, så även ideella insatser från privatpersoner. Det är något som vi är mycket tacksamma över.

Vår historia

Vrena Friskola startade hösten 2012 efter kommunens beslut att flytta mellanstadiet från orten. Engagemanget att bevara den trygga och välfungerande skolan i Vrena var stort och ortsborna bildade tidigt en förening med målet att driva en friskola i Vrena.

Skolinspektionen gav verksamheten sitt godkännande och den 27 augusti 2012 öppnades skolans portar under högtidliga former!

Förutom styrelsen har många ortsbor bidragit i arbetet på flera olika områden. Många lokala sponsorer bidrog generöst i starten och bidragen användes för extra satsningar för eleverna.

För att underlätta samarbetet mellan elever, föräldrar och skola/förskola/fritids använder vi Schoolsoft, här kan du logga in:

Läsårstider

Läsårstider 2023/2024

Höstterminen 2023

• Höstterminen startar 22 augusti.
  • Terminen avslutas de 21 december

Ledighet under terminen

• Studiedag 26 september
  • Höstlov vecka 44 (30 oktober - 3 november)
  • Studiedag 30 november

Vårterminen 2024

• Vårterminen startar 9 januari.
  • Terminen avslutas 14 juni.

Ledighet under terminen

• Studiedag 6 februari
  • Sportlov vecka 8 (19 februari - 23 februari)
  • Långfredag 29 mars